Ad hoc gépcserék veszélyei az irodákban

Mikor fordul elő ad hoc gépcsere egy cég életében?

Ad hoc számítógépcsere olyankor fordul elő, amikor a számítógép egyik pillanatról a másikra elromlik. Valami alkatrész meghibásodik benne, egy fő alkatrész, egy alaplap, vagy akár az adathordozó sérül valamennyire, és nem lehet tovább folytatni azzal a számítógéppel a munkát.

Venni kell egy másik számítógépet. De ezen a gépen nem lesz ott egycsapásra a levelezésünk, a kedvenc oldalaink, a megszokott dolgaink. Van, aki túllendül a problémán, és megoldja, mert a kényszer nagy úr, de van arra is lehetőségünk, hogy már korábban felkészüljünk az ilyen helyzetre.

Amikor a számítógépünk jól működik, akkor tudunk kérni egy biztonsági mentést az egész számítógép rendszeréről, és amikor esetleg egyszer elromlik, akkor ebből a biztonsági mentésből már tudunk építkezni és fel tudjuk állítani az új rendszert. Persze az is előfordulhat problémaként egy ilyen ad hoc számítógépcsere után, hogy nem ugyanaz az operációs rendszer. Windows 7-tel vígan működött a számítógépünk, nem is foglalkoztunk a frissítési lehetőségekkel, talán a gépünkön be se volt kapcsolva a frissítési lehetőség, tehát elkerülte a figyelmünket. Elég ritkán, de az is lehet, hogy nem használtunk internetet

Minden gépcsere magában hordozza, hogy nem fog működni valamelyik programunk.

 

Ha most akarsz egy új számítógépet venni, mert a régi tönkrement, azt a régi rendszerrel már nem fogod tudni megvenni, tehát az ad hoc számítógépcserénél el kell fogadnod, hogy egy új rendszerhez kell hozzászoknod. Máshol van a Start menü, másképp kezeled a képeidet, a jobb egérgombra nem azok a választási lehetőségek jönnek, mint eddig.

Nem árt, ha kommunikálsz egy számítógépessel, aki segít neked, aki kiteszi azt az 5 ikont az asztalodra, amit korábban használtál. Sokszor találkozunk azzal, hogy zsúfolásig tele van az Asztal mindenfélével, miközben csak három dolgot használ az ügyfél. Persze bosszankodik, ha nehezen találja meg, amire szüksége van. Nyugdíjasoknak szoktunk segíteni úgy, hogy 5 dolgot teszünk ki a számítógépük asztalára: egyik az internet, a másik a keresés az interneten, a harmadik a Facebook, aztán például a kedvenc receptjei, meg mondjuk az a fájl, ami az éppen írt könyvét tartalmazza., és ennyi. Egész egyszerűen másra nincs szükségünk a képernyőnkön.

Vannak bizonyos szakmához vagy tevékenységhez kapcsolódó szoftverek, amik futnak a gépeken. Ilyenkor hiába veszünk egy új gépet, lehetnek problémák azzal, hogy az új gép, az új rendszer alatt nem fut az eddig használt könyvelőprogram, mert például csak más formában lehet feltelepíteni.

 

Hogy lehet megelőzni ezeket a problémákat?

Mind minden esetben, most is a megelőzés a legfontosabb.

Akkor lehet megelőzni egy könyvelőcégnél a számítógéphiba által okozott megállást, ha van arról a számítógépről egy biztonsági mentésünk. Rengeteg adatot tárolnak a könyvelők, természetesen. Ha viszont a számítógépen tárolják valahol, nem biztos, hogy belebotlunk ebbe a könyvtárba, hogy igen, ez az adatkönyvtár, és ide történnek a mentések, nem, ezt a számítógép saját magától csinálja, és amikor bajban vagyunk, akkor nem találjuk ezt a helyet. A fényképeinkről tudjuk, hol vannak, igen. De hol lehet a könyvelőprogram adatkönyvtára?

Az biztos, hogy kell három havonta egy amolyan klasszikus mentés, amikor bedugunk valamit a számítógépbe, egy winchestert, mondjuk, kimásolunk rá mindent, az adatkönyvtárakat is, és eltesszük a winchestert a fiókba. Ezenkívül kell rendszeres mentés a számítógépről, ami a napi problémákat, napi feladatainkat menti, és ha valami baj történik, vírustámadás, technikai hiba, akkor ezekhez vissza lehet nyúlni, a tegnapi naphoz, a tegnapelőtti naphoz. Tehát ha van mentésünk, viszonylag könnyen túljutunk a problémákon.

Az új gépeken lehet, hogy nem fognak futni a régi programok.

 

Érdemes tudnunk, hogy a gépeken milyen programok futnak, egy adott gép milye feladatokat lát el. Egy tervezőcégnél mások a feladatok, a funkciók és a programok, mint egy könyvelőirodánál. Ugyanakkor a könyvelőcégek is különböző programokat használnak. Az adóhivataltól is minden évben szinte valami újdonság jön, ezekre fel kell készíteni a számítógépet. De sokszor rajta marad a számítógépen a 15 évvel ezelőtti könyvelési program a könyvelési adataival. Csakhogy a gépen már Windows 10 fut, és talán meg se nyílna az előző operációs rendszer alá írt könyvelőprogram, de az ember azért őrizgeti, hátha egyszer kell belőle valami.

Ezek azok a dolgok, amiket mi mindenképpen archív mappákban tárolnánk,és nem ezen a számítógépen, hanem egy külön mentési formátumban, például egy NAS-mentőegységen. Erről könnyen vissza lehet állítani őket, amikor szükség van rájuk, de igazság szerint elég ritkán van rájuk szükség.

Jó lenne, ha a könyvelőirodának, bármilyen kicsi vagy nagy, lenne rendszergazdája, mert a rendszergazda feladata mások mellett az adatok kimentése, az archiválás. Fontos, hogy a régi dolgainkat ne ugyanabban a rendszerben tároljuk, ahol az aktív munka zajlik, hadd koncentráljon ez a számítógép az aktuális feladatára. A rendszergazdák véleményét érdemes kikérni, mert sok könyvelőcéggel találkoztak, sok hasonló helyzettel, érdemes megfogadni a tanácsukat, bár ők nem könyvelők és nem jogászok, de az biztos, hogy praktikusan egy komolyabb hibát elkerülni, vagy a hiba következményeitől mentesülni egy számítógépen, úgy tudjuk, ha megfogadjuk a rendszergazdák tanácsait.

 

Macintoshra átállni divatos dolog.

Az egy nagyon egyszerűen és jól megcsinált (persze drága) számítógép. Akár egy könyvelő is át tud állni Mac-re. Fel lehet rá telepíteni egy Windowsos környezetet, hogy akár egy Windowst  egy ún. parallel program segítségével tudjunk futtatni, és akkor gyakorlatilag mindent elérünk. Mostanában ebbe az irányba fejlődtek a felhasználók, hogy legyen egy igényesebb, jobb számítógépük, amivel kevesebb dolog van, nem kell rá annyira vírusirtó stb.

Meg lehet figyelni, hogy jellemzően akkor állnak át Macintoshra Windowsról az ügyfelek, ha az a program, amit használnak, például egy könyvelési program, felhő alapú programként működik. Vagyis nem elengedhetetlen, hogy Windows fusson a számítógépen ahhoz, hogy egy internetes oldalt elérj, sőt maga a könyvelőprogram is futhat ezen az internetes oldalon. Például pontosan tudjuk, hogy a szamlazz.hu-t bármilyen számítógéprről, sőt még mobiltelefonról is el lehet érni, és simán tudunk vele „bárhol” számlát készíteni. Természetesen egy könyvelési program jóval bonyolultabb, de nő azon könyvelők száma, főleg vezető beosztásban, akik Macintosht használnak.

Folyamatosan mentsük a céges és ügyféladatokat.

 

Minimum 3 havonta legyen egy mentésünk.

Bárhonnan nézzük, rövid és hosszú távon is ugyanazt mondhatjuk: folyamatos adatmentés, rendszeres archiválás. Ha valakinek nincs semmilyen „mentési szokása”, akkor egy rendszergazda jelenléte szükséges, aki megfogja a kezét, és azt mondja: Most Tessék Menteni, mert most van itt a pillanat, később már késő lehet. Hozzunk létre naptárbejegyzést, hogy időnként a szemünk elé kerüljön a figyelmeztetés.

Minimum 3 havonta legyen egy mentésünk. Mindig arra gondoljunk, ha holnap a számítógépünk nem indul el, akkor hova nyúlunk, mi történik, hogyan vesszük elő a munkánkat újra stb. Mert ha van egy mentésünk három hónappal ezelőttről, akkor legalább a három hónappal ezelőtti helyzetből folytatni tudjuk.

Igaz, ha mi, a TZteam könyvelőcég lennénk, biztosan kevésnek éreznénk a 3 havi mentést, sőt, minden percet mentenénk, mert léteznek azok az eszközök, amik lehetővé teszik a folyamatos mentést. „Halandó felhasználó” nem tudja őket beállítani, de az informatikusoknak, rendszergazdáknak meg se kottyan.

Sose felejtsük: nem elég a mentés, azt a mentést vissza is kell tudni állítani.

 

Ha kérdésed lenne vagy elakadtál, örömmel segítünk neked is! Mi szeretjük a számítógépeket.

Csatlakozz Családi vagy Üzleti Klubtagsági rendszerünkhöz, ahol nemcsak a Te, hanem akár a családtagjaid, barátaid számítógépére is vigyázunk.
Nézz körbe, mennyi mindent tudsz elérni most, közel 70% kedvezménnyel! Kattints ide és legyél egy szuper közösség tagja!