Hibás hálózati rendszerek – Ezért van szükség rendszergazda szolgáltatásra
Ha a munkatársak nem tudnak rendesen emaileket küldeni és fogadni, ha lassan állnak fel a gépek, ha a nyomtatás gyakran akadályokba ütközik, vagy rendszeresen meg-megszakad a jel egy videókonferencia közben, akkor hibás a hálózati rendszerünk. Egy állandó rendszergazda szolgáltatás igénybevételével azonban hosszú évekig tökéletesen működhetnek ezek a folyamatok, így valóban arra koncentrálhatnak a cégek, amire kell: a hatékony, profittermelő munkára.
A számítógép szervizbe gyakran futnak be olyan jellegű megkeresések hozzánk, hogy gond van a hálózati rendszerrel, de nem tudják, mi a hiba. Látszólag minden korszerű, rengeteg pénzt belefektettek a legmodernebb gépekbe, mégsem működnek a folyamatok.
Tudnunk kell, hogy a hálózati rendszer profi működéséhez több mindennek is jól kell funkcionálnia.
Miből áll egy hálózati rendszer?
Egy alap hálózati rendszer mindent magában foglal a számítógépektől kezdve a különböző szoftverekig. Ide tartoznak tehát az olyan hardverek, mint
- az asztali számítógépek, laptopok,
- a kamerák, nyomtatók és más gépek,
- a routerek, amelyek biztosítják az internetelérést,
- a Rack szekrények, ahol elágazik az internet, feladattól függően akár több sávszélességet biztosítva a különböző helyiségek különböző gépeinek,
- a kábelek, amelyek az összeköttetésért és adatátvitelért is felelnek, de ide tartoznak
- a telepített szoftverek, operációs rendszerek és bizony
- maguk a felhasználók is, pontosabban az ő jogosultságaik.
Ahhoz, hogy a hálózati rendszerünkben ne legyen hiba, nem elég tehát csak egy-egy részterületet megvizsgálni és beállítani; mindennek mindennel „kompatibilisnek” kell lennie. Itt jön képbe a rendszergazda szolgáltatás és a hálózati diagnosztika.
Mi az a hálózati diagnosztika és miért elengedhetetlen a cégek életében?
A diagnosztika nem más, mint valaminek a felmérése, jelen esetben tehát a hálózati rendszeré. Ezért fontos, hogy ha valahol problémát tapasztalunk a cégünk gépeinek működésében, felméressük az egész hálózatot is. Egy szakértő rendszergazda ilyenkor IT auditot végez, azaz megvizsgálja az összes számítógépet és más hálózati eszközt, beleértve a kábeleket is.
Egyik ilyen IT auditunk során például azt tapasztaltuk, hogy ugyan látszólag minden tökéletesen rendben volt, a rendszer mégis akadozott. Egy apró doboz volt a „bűnös”, amely az adatforgalomért felelt. Ugyan az is hiba nélkül működött, de csak tizedannyi adatot (internetjelet) engedett át, mert a sebessége nem felelt meg a hálózati rendszer többi részének. Mi lett ennek a következménye?
A videókonferenciák akadoztak, az emailek nagyon lassan töltődtek be, a cég munkatársai pedig nem tudták kiszolgálni az ügyfeleket. A szóban forgó doboznak (switchnek) az lett volna ugyanis a feladata, hogy a bejövő hálózati jelet villámgyorsan továbbítsa a gépekbe, de azáltal, hogy alacsonyabb sebességű volt, belassított minden munkafolyamatot. A hálózati diagnosztikai felmérésnek köszönhetően azonban fény derült a hibaforrásra, ebben az esetben egy rossz méretezésű eszközre, amelyet csak ki kellett cserélni egy nagyobb teljesítményűre.
A hibásan működő, vagy nem megfelelő hálózati eszközöket viszont laikusként nehéz megtalálni, ezért minden cégnél elengedhetetlen, hogy igénybe vegyen rendszergazda szolgáltatást.
A rendszergazda szolgáltatás előnyei
Ha jó kezekben vannak a gépeink és a számítógépes hálózatunk, rengeteg problémát előzhetünk meg és nagyon nagy összegű kiadásoktól óvhatjuk meg a cégünket.
Egy hibás vagy nem megfelelő hálózati rendszer akár ellehetetlenítheti a munkát is azáltal, hogy
- nem érjük el a nyomtatókat,
- nem működik megfelelően a levelezés,
- nincs jó adatmentő eszközünk,
- nem biztosított a folyamatos jelátvitel a csatornákon,
- azaz a háttérben futó folyamatok nem elégségesek.
Mivel nagyon sok területet érinthetnek a gondok, alapos átvizsgálásra, azaz részletes IT auditra van szükség.
A TZteamnél a rendszergazda szolgáltatásunk részét képezi ez is. Ilyenkor, a diagnosztizálás során, különböző programokat futtatunk le a gépeken, hogy felmérjük
- az adott cég milyen operációs rendszereket használ,
- milyen rendszerek futnak a számítógépek memóriájában,
- nem elavult-e ezek a rendszerek,
- elegendő-e a számítógépek, laptopok, egyéb hardver eszközök sebessége,
- de azt is megvizsgáljuk, hogy szükség van-e a cégnél a gépeken futó összes programra, vagy sok a felesleges háttérben működő alkalmazás, szoftver stb.
Felfedezzük, megvizsgáljuk, kiszűrjük ezeket a programokat, majd szükség szerint újratelepítést végzünk, illetve élünk az uninstallálás lehetőségével, azaz letöröljük a felesleges dolgokat. Jelszavunk, hogy korszerű gépek, korszerű operációs rendszerek és korszerű hálózat legyen mindenhol. Ezzel rengeteg gondtól óvhatjuk meg magunkat.
Leggyakoribb hálózati meghibásodások
Bár nem jó ilyet hallani, de a leggyakoribb hibaforrás mi magunk, felhasználók vagyunk. Természetesen meghibásodáshoz vezethetnek a rossz vírusírtók, a nem megfelelő adatmentő egységek, vagy a többi, fent felsorolt eshetőségek, mégis nagyon sok múlik azon, hogy milyen a felhasználó ismerete az adott gépekről, rendszerekről, és hogy hogy vannak beállítva a felhasználói jogosultságok.
Rendszergazdaként is valljuk, hogy nagyon fontos lenne a munkatársak oktatása, vagy legalább informálása az alapvető számítógépes rendszerekről, a vírusos, adathalász szoftverek felismeréséről, de tudjuk, hogy ez nem mindig lehetséges. Erre jelenthet megoldást a felhasználók jogosultságának megfelelő beállítása, hogy még véletlenül se tudjanak vírust ráengedi a rendszerekre, ezáltal kárt okozva a cégnek.
Ez kell a megfelelő hálózati rendszerhez
Összefoglalva tehát elmondhatjuk, hogy 3 alapvető dolog szükséges a hálózati rendszerek megvédéséhez és jó működéséhez:
- Megfelelő vírusvédelem,
- kontrollált felhasználói jogosultság és
- mindenre kiterjedő IT audit.
Ez utóbbihoz tudnunk érdemes, hogy összesen hány számítógépet használunk a cégnél, hány felhasználóval és hány végponttal rendelkezünk (a végpont a gép és a fali aljzat, amelyen keresztül a gép rendszerhez csatlakozik), valamint, hogy milyen jogosultságokat osztottunk ki a munkatársaknak. Ezek ismeretében egy rendszergazda már mindent fel tud mérni, azaz a hálózati rendszeren belül a
- a számítógépeket,
- routereket,
- switchet és más hardver elemeket, amelyek WiFi-t biztosítanak,
- a nyomtatókat, kamerarendszereket,
- a szervereket és adatmentőegységeket,
valamint a kábeleket is a falban. (Ez utóbbinál előfordulhat, hogy nem szakszerűen vannak bekötve a gépek a fali aljzatokba. Ilyenkor ki kell mérni a végpontokat és újratelepíteni a csatlakozókat.)
Rendszergazda szolgáltatás a TZteamnél
A TZteamnél dokumentáljuk az IT audit eredményét minden egyes gépre külön kivetítve, és jelöljük a kritikus, kockázatot rejtő területeket, ugyanakkor karbantartási javaslattal is élünk.
Ha nálatok is előfordul, hogy
- elakadnak az emailek,
- nem mennek a számítógépek,
- rendszeresen felugranak különböző ablakok,
- melegednek a lapotopok,
- elakad a nyomtatás,
- gyakran tapasztaltok internetjel-kimaradást, stb.,
feltétlenül kérjetek hálózati felülvizsgálatot.
A TZteamnél több területen is támogatást nyújtunk, legyen az IT-szolgáltatás, computerszerviz vagy laptopok, nyomtatók és más számítástechnikai gépek értékesítése. Mi ugyanis nemcsak számítógép szaküzlet vagy laptop szerviz vagyunk. Csapatban, több területen dolgozunk együtt, így teljeskörű, komplex szolgáltatást nyújtunk a hozzánk fordulóknak. Természetesen lépést tartunk az IT-szegmensben zajló állandó változásokkal, ezért folyamatosan fejlesztünk minden területünkön.
Ha tehát segítségre van szükséged, vedd fel velünk kapcsolatot ITT vagy a Facebook-oldalunkon keresztül, ahol rendszeresen megosztunk új és hasznos tartalmakat. Nézd meg Klubtagjainknak szóló ajánlatainkat is és spórolj velünk. Amennyiben más ügyben is lennének kérdéseid, nézz körül a Szolgáltatásaink között vagy egyszerűen csak hívj fel bennünket. Örömmel állunk rendelkezésedre.